Új fegyver, csőre töltve
2020 végén járunk. A tagállamok állam- és kormányfői éppen abban állapodnak meg, hogy a jogállamisági mechanizmus mindaddig nem alkalmazható, amíg az Európai Bíróság nem állapítja meg annak az uniós joggal való összhangját. Ésszerűnek tűnő döntés ez, hiszen így biztosítható, hogy
a tagállamok pellengérre állítását lehetővé tevő legújabb módszer
jogalapját és jogszerűségét a mechanizmus alkalmazása előtt az Unió legfőbb bírói testülete megvizsgálja.
A 2021. január 1-én hatályba lépett jogállamisági kondicionalitási rendelet valódi célja a Parlament felfogásában azonban láthatólag nem a jogszerűség és annak biztosítása, hanem a világnézeti alapú leckéztetés. A kondicionalitási mechanizmus ugyanis gyakorlatilag arról szól, hogy amennyiben a Bizottság megítélése szerint egy tagországban a jogállamiság feltételei sérülnek, és ez érinti az uniós pénzekkel való gazdálkodást, a Bizottság kezdeményezheti az uniós források megvonását az érintett tagállamtól. Nyilvánvalóan erős hatáskörről és komoly fegyverről van tehát szó. Nem túlzás állítani azt sem, hogy
a rendeletben meghatározott eljárás az uniós politikai nyomásgyakorlás eddigi „leghatékonyabb” eszköze lehet,
ha azt úgy kívánják használni. Az EP pedig a jelek szerint olyannyira nem győzi kivárni ezen új eszköz alkalmazását, hogy a jogvitában az Európai Bíróság döntését be sem várva, a jogszabályok betartásáért és végrehajtásáért felelős Európai Bizottságot is utasítani akarja, s ha másként nem megy, perrel fenyegeti a másik uniós intézményt.
Az ideológiai szempontok mindenek felett
Mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy az EP által kipécézett a két tagállam nem fogja feltett kézzel várni, hogy a kondicionalitási rendelet velük szemben kontrollálatlan módon alkalmazásra kerüljön.
Lengyelország és Magyarország éltek is a jogszerű védekezési eszközzel,
és még idén márciusban, az Európai Unió működéséről szóló szerződés 263. cikke szerinti megsemmisítési eljárás indításával megtámadták a jogszabályt az Európai Bíróság előtt. Megsemmisítés iránti kereset benyújtására meghatározott jogszabályok tekintetében, az azokat elfogadó intézmény, szerv vagy hivatal ellen (a jelen esetben a Tanács és az EP ellen) van lehetőség hatáskör hiánya, lényeges eljárási szabályok megsértése, a Szerződések vagy az alkalmazásukra vonatkozó bármely jogi rendelkezés megsértése vagy hatáskörrel való visszaélés miatt. Halkan jegyezzük meg, hogy a rendelet alkalmazásához egy további dokumentum, egy ún. útmutató (guideline) is szükséges, de az sincsen még készen.
És itt jön képbe a szakmaiság, vagy ha úgy tetszik, a jogállami hozzáállás és bánásmód.